MENU

Edukacja

Fabryka filmożerców

Kino to niesamowita przygoda. Pociągająca, inspirująca, uzależniająca…Jeśli interesujecie się filmem i jego historią, jeśli chcecie pisać scenariusze, realizować własne filmy lub nauczyć się, jak krytycznym okiem spoglądać na kino, przyjdźcie do naszej fabryki i zostańcie prawdziwymi Filmożercami. Zajęcia kierujemy do klas oraz grup zorganizowanych. Terminy, ilość spotkań oraz cena za udział w zajęciach zostaną ustalone podczas zapisów. Zapraszamy od września! Zachęcamy do obejrzenia naszej galerii z prowadzonej w latach 2008 – 2010 Małej Akademii Filmu.

Mała Akademia Filmu grudzień 2008


Klimat przedświątecznej atmosfery udzielił się wszystkim uczestnikom Małej Akademii Filmu. Przedszkolaki obejrzały bajkę pt.: „Królowa Śniegu” w reż. Jacoba Jorgensena i Kristofa Kuncewicza, baśń filmową łączącą elementy techniki cyfrowej z żywym planem. W filmie wykorzystano wykonane przez Królową Danii Małgorzatę II kolaże, które poddano animacji. Narratorem również jest królowa Małgorzata II, która czyta obszerne fragmenty baśni w języku angielskim.

Podczas kolejnego spotkania, dzieci z klas I – III rozmawiały na temat bożonarodzeniowych tradycji i obyczajów. Najczęściej wymieniały dwanaście wigilijnych potraw, sianko pod świątecznym obrusem, pierwszą gwiazdkę, św. Mikołaja, rodzinną atmosferę oraz kolędowanie.

Grudniowe warsztaty zostały poświęcone tradycji kolędowania. Uczestnicy obejrzeli fragmenty filmów dokumentujących ten zwyczaj. Pierwszy film zaprezentował Turonia, gwiazdora z gwiazdą, szopkarza, pasterzy, Trzech Królów, Anioła, Śmierć – kolędników, którzy wyśpiewywali życzenia powodzenia w Nowym Roku na zakopiańskich Krupówkach. Fragmenty drugiego filmu dowiodły, że czas kolędowania jest doskonałą okazją do wspierania najbardziej potrzebujących. Mali kolędnicy zbierali na szlachetny cel – głodujące dzieci w Peru. Uczestnicy warsztatów mieli także okazję samodzielnie wykonać postacie kolędników oraz wcielić się w ich role. Specjalnie przygotowane przez Józefa Kodzia monidło, zainspirowało dzieci do przygotowania własnych prac. Zajęcia zakończyły się wspólną fotografią.

Kolejne spotkanie w „Animowanym świecie wyobraźni” rozpoczęło się od pokazu filmu pt.: „Len” w reż. Joanny Jasińskiej. Opowieść o przygodach małego kwiatka wykonana techniką malowania na szkle, była doskonałym wstępem do zajęć. Dzieci mogły porozmawiać, w jaki sposób film został zrealizowany oraz poznać kilka animacyjnych sztuczek. Podczas grudniowego spotkania uczniowie zajęli się tworzeniem inscenizacji z użyciem różnych technik artystycznych. Dzieci zostały wprowadzone także w zagadnienia dotyczące mimiki twarzy, konstrukcji przestrzennych oraz modelowania brył. Prowadzący zajęcia omówili i przedstawili rodzaje masek (tybetańską, pompejańską, teatralną, ceramiczną), które stały się inspiracją do stworzenia własnych prac – elementów scenografii przygotowywanego filmu animowanego.
Zajęcia w grupie Iwony Dubiel były kontynuacją listopadowego spotkania. Dzieci zajęły się pracami animacyjnymi na stołach montażowych, przygotowując materiał do własnego filmu.

Grudniowy „Warsztat reportera”, podobnie jak w ubiegłym miesiącu, został podzielony na część teoretyczną i praktyczną. Dzieci poznały takie zagadnienia, jak: news, plan, setka, off. Mogły też porozmawiać o tym, jakimi cechami powinien charakteryzować się dobry dziennikarz oraz, jak przygotować rzetelny materiał informacyjny. W drugiej części spotkania mali dziennikarze, inspirując się przygotowaniami do otwarcia wystawy w Galerii BWA, gromadzili materiał do reportażu o „Salonie jesiennym”. Dzieci samodzielnie przygotowały zestawy pytań, przeprowadzały rozmowy z pracownikami Miejskiego Ośrodka Sztuki oraz zredagowały, na podstawie zebranego materiału, teksty do tzw. setki i offu.

Mała Akademia Filmu listopad 2008

Podczas listopadowej Małej Akademii Filmu dzieci miały okazję obejrzeć bajkę pt.: „Krzesiwo” w reż. Michaiła Badici. Historia o dzielnym żołnierzu jest kontynuacją cyklu baśni i bajek opartych na opowieściach Hansa Christiana Andersena. Film animowany w technice lalkowej i mieszanej prezentuje przygody powracającego z wojny rycerza. Wojak spotyka Czarownicę, która prosi go o pomoc w zdobyciu krzesiwa ukrytego w starym drzewie. Za niewinną z pozoru próbą kryje się jednak pewien podstęp, o czym prostoduszny żołnierz wkrótce się przekonuje. Walcząc z przeciwnościami losu, będzie miał okazję doświadczyć tego, co w życiu najważniejsze.

Uczniowie klas I – III wyruszyli w magiczną podróż po polskich świętach i obyczajach. Listopadowe spotkanie wprowadziło dzieci w czas przedświątecznych przygotowań i oczekiwania na… św. Mikołaja. Uczestnicy, wykorzystując wcześniej przygotowane szablony, odrysowywali i malowali farbami postacie Mikołaja w różnych etapach ruchu. Prowadzący warsztaty, Józef Kodź i Danuta Przybysz dzięki tym ćwiczeniom przybliżyli dzieciom tajniki animacji. Specjalnie przygotowana magiczna „maszyna do animacji” zobrazowała małym artystom, w jaki sposób można osiągnąć efekt ruchu postaci w filmie. Spotkanie było doskonałą okazją do rozwijania umiejętności plastycznych, poznania jednej z technik animacji oraz przyjrzenia się zwyczajowi obdarowywania się prezentami, który ma długą, nie tylko polską, ale i europejską tradycję.

Uczniowie klas IV – VI podczas listopadowych zajęć w Małej Akademii Filmu wkroczyli w kolejny etap realizacji filmu animowanego. Dzieci zajęły się kreowaniem obiektu scenograficznego – przestrzeni, wewnątrz której będą kręcone poszczególne ujęcia filmu. Zajęcia obejmowały wielkoformatowe działania malarskie, wzbogacone o podstawowe zagadnienia plastyczne: znaczenie koloru, zasad kompozycji, pojęć dotyczących statyki, dynamiki i rytmu. Efektem zajęć, które prowadzili Ewa Niśkiewicz-Krawczyk i Radosław Krawczyk są dwa płótna, które posłużą jako animowane tło do opowieści o Mojżeszu. Uczestnicy warsztatów pracowali także nad projektami zwierząt, które zagrają w filmie drugoplanowe role.

Tematem zajęć w grupie Iwony Dubiel były „Zaczarowane liście”. Za inspirację posłużyła książka niemieckich autorów: Irmgard Lucht i Josefa Guggenmosa, którzy przy pomocy stempli z szablonami liści, ilustrowali swoją książkę oraz film „Jesienne liście”, zrealizowany przez Iwonę Dubiel w technice animacji poklatkowej. Dzieci miały okazję przygotowania własnych jesiennych kompozycji posługując się technikami monotypii, frotażu, szablonu. Wykorzystując różnorodne materiały: papier, białą kalkę techniczną, papier akwarelowy oraz folię uczestnicy odbijali wysuszone, pomalowane liście, uzyskując ciekawe efekty. Kolejnym etapem warsztatów były zadania praktyczne – praca na stołach montażowych, na których młodzi animatorzy przygotowali pierwsze wprawki do animowanego filmu o tańczących liściach.

Listopadowy „Warsztat reportera” został podzielony na dwie części. Prowadzący zajęcia, Romuald Liszka i Marek Dziedzic, omówili podstawowe pojęcia z jakimi związana jest praca dziennikarza (scenopis, storyboard, plany filmowe i ich rodzaje itp.). Dzieci obejrzały efekty własnej pracy z poprzedniego miesiąca – wywiady z artystą, inspirowane wystawą Krzysztofa Skarbka. Część praktyczną zajęć poświęcono omówieniu budowy profesjonalnej kamery, z którą uczestnicy mieli okazję pracować, ćwicząc dobór planów filmowych. Dziennikarze Telewizji Tele Top starali się uzmysłowić dzieciom, jak ważna jest praca kamery oraz pokazać, jaką rolę w budowaniu nastroju oraz ilustrowaniu przekazywanych informacji, odgrywa tło każdej realizacji telewizyjnej.

Mała Akademia Filmu październik 2008

W październiku ruszyła kolejna edycja Małej Akademii Filmu. Podczas pierwszego spotkania dzieci z gorzowskich przedszkoli oraz Zespołu Kształcenia Specjalnego mogły obejrzeć bajki oparte na baśniach Hansa Christiana Andersena. „Głupi Jaś” w reż. Michaila Badici to film o biednym chłopcu, którego pomysłowość przyniosła mu miłość księżniczki i połowę królestwa. Film został zrealizowany w technice lalkowej. „Len” w reż. Joanny Jasińskiej to film dla najmłodszych, zrealizowany w technice animacji malarskiej bezpośrednio pod kamerą. Oba obrazy zostały nagrodzone przez dzieci dużymi brawami. Filmy uzyskaliśmy dzięki uprzejmości Duńskiego Instytutu Kultury.
 
Dużym zainteresowaniem cieszył się również, skierowany do uczniów klas I – III szkoły podstawowej, projekt pn.  „Święta i obyczaje na wielkim ekranie”. Pod okiem prowadzących Danuty Przybysz i Józefa Kodzia, dzieci rozpoczęły wędrówkę przez polskie święta, tradycje i obyczaje.
Pierwsze zajęcia zostały poświęcone andrzejkowym wróżbom i teatrowi cieni. Dzieci miały okazję poznać jedną z najbardziej magicznych andrzejkowych wróżb – lanie wosku. Z zastygłych woskowych figurek, które rzucały tajemnicze cienie, dzieci próbowały odczytywać przyszłość. Część druga zajęć została poświęcona teatrowi cieni. Uczestnicy, zainspirowani znanymi bajkami, przygotowali w technice wycinankowej postacie ulubionych bohaterów. Baśniowe księżniczki, groźne potwory, waleczni rycerze wystąpili w nowych bajkowych aranżacjach przygotowanych przez uczniów. Cienie bajkowych ulubieńców rzucane na specjalnie przygotowane płótno, odegrały niezwykły, malowniczy spektakl.
 
Uczniowie klas IV – VI szkoły podstawowej wzięli udział w pierwszych warsztatach z cyklu „Animowany świat wyobraźni”. Podczas warsztatów, prowadzonych przez Ewę Niśkiewicz-Krawczyk i Radosława Krawczyka oraz Iwonę Dubiel, dzieci zapoznały się z pojęciem animacji, zostały wprowadzone w tajniki różnorodnych technik animacyjnych. Poznane techniki mogły również zastosować w praktyce. Wykorzystując piksilację żywego aktora, przy pomocy aparatów cyfrowych, uczestnicy fotografowali kolejne sekwencje ruchu, które po zmontowaniu złożą się na płynny ruch postaci, a w konsekwencji na gotowy film. Grupa Iwony Dubiel, opierając się na motywach bajki „Stoliczku nakryj się” oraz korzystając z techniki animacji poklatkowej, fotografowała stopniowo dekorowane stoły. Zajęcia stanowiły pierwszy etap pracy nad wspólnym filmem animowanym, który zostanie pokazany podczas uroczystego zakończenia Akademii w czerwcu.
 
W październiku ruszyła także pierwsza edycja projektu pn. „Warsztat reportera”, prowadzonego przez Romualda Liszkę i Marka Dziedzica. Pierwsze spotkanie poświęcono omówieniu głównych form telewizyjnych, jak reportaż, wywiad, news oraz gatunków dziennikarskich. Dzieci miały możliwość poznania mechanizmów pracy reporterskiej od kuchni. W małych grupach pracowały z kamerą i mikrofonem, wcielały się w role dziennikarza, operatora, dźwiękowca, realizując pierwsze formy telewizyjne. Dużym powodzeniem cieszyły się wywiady z artystą (w tę rolę również wcielali się uczniowie), do których zainspirowała uczestników październikowa wystawa Krzysztofa Skarbka.

 

 

 

 

MAŁA AKADEMIA FILMU - PROGRAM NA ROK 2008/2009


Szkoły podstawowe klasy I-III

         


Szkoły podstawowe klasy IV-VI

"Święta i obyczaje na wielkim ekranie"

Cykl ten kierujemy do najmłodszych uczestników kultury. Kolejne spotkania poświęcone są wybranym świętom i obyczajom. Pragniemy zapoznać dzieci z filmowym obrazem różnorodnych tradycji, które na co dzień znają z domowych obrządków. Chcemy również rozbudzić w nich umiejętność samodzielnego poszukiwania inspiracji płynących z obejrzanych przykładów filmowych.
Wzorem lat ubiegłych spotkania obejmują projekcje krótkiego filmu animowanego, fabularnego bądź też zestawu fragmentów filmowych dotyczących aktualnego święta oraz warsztat plastyczny.

Efektem zajęć będzie wystawa prac wykonanych przez uczestników Małej Akademii. Podczas uroczystego zakończenia dzieci, nauczyciele i opiekunowie obejrzą film dokumentujący pracę dzieci podczas kolejnych zajęć.

Zajęcia prowadzą:

Danuta Przybysz – magister wychowania plastycznego UMK w Toruniu, absolwentka studiów podyplomowych Pedagogika Zdolności i Twórczości w Toruniu, kursu kwalifikacyjnego uprawniającego do nauczania przedmiotu „sztuka”, kursu kwalifikacyjnego w zakresie „Zarządzanie Oświatą”, kursów i warsztatów doskonalących, doradca metodyczny ds. edukacji plastycznej. Z Miejskim Ośrodkiem Sztuki związana przy realizacji projektu „Wakacjoimaginacje”.

Józef Kodź – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, gdzie uzyskał dyplom na Wydziale Grafiki. Od 1981r. członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, małymi formami rzeźbiarskimi oraz informacją wizualną. Wieloletni współpracownik Miejskiego Ośrodka Sztuki, dla którego prowadzi zajęcia w ramach Warsztatów Sztuki „Karuzela”.

Zajęcia trwają od października br. do czerwca 2009r.


 
 

"Warsztat reportera"

Program warsztatów ma na celu, poprzez samodzielne działania praktyczne, zapoznanie uczestników z różnorodnymi formami telewizyjnymi: news, reportaż, wywiad, itp. Podczas kolejnych zajęć dzieci mają okazję pracować na profesjonalnym sprzęcie oraz uczestniczyć w procesie realizacji filmowo – telewizyjnej.
Ideą spotkań jest również rozwijanie aktywności, wyobraźni oraz umiejętności wyszukiwania i selekcji materiałów na zadany temat. Program łączy edukację filmową z pogłębianiem wiedzy na temat historii i kultury naszego miasta. Do współpracy przy wywiadach oraz reportażach zaproszeni zostaną znani Gorzowianie.

Zajęcia obejmują:

- poznanie ogólnej budowy i działania sprzętu audio – video (kamera, mikrofon, sprzęt montażowy),

- zagadnienia dotyczące kompozycji kadru i estetyki obrazu oraz składowych ścieżki dźwiękowej,

- ogólne podstawy organizacji produkcji telewizyjnej i filmowej (zespół realizacyjny, kolegium redakcyjne, zespół „newsowy”).

Warsztaty prowadzą:

Romuald Liszka – absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTViT w Łodzi, autor zdjęć do kilkunastu filmów dokumentalnych oraz do filmu Wiesława Saniewskiego "Rozdarcie czyli Gombro w Berlinie", dyrektor TV Teletop oddział w Gorzowie Wlkp., wykładowca technologii nagrań w WISZ w Gorzowie Wlkp.

Marek Dziedzic – montażysta, specjalista obróbki dźwięku i obrazu w TV Teletop oddział w Gorzowie Wlkp., asystent wykładowcy w WISZ – przedmiot Technologia nagrań. Współpracował przy postprodukcji filmów: „Opowieści z miasta L.”, „Opowieści z miasta G.”, "Gomoro w Berlinie" W. Saniewskiego (montaż i udźwiękowienie), "Dzwon Pokoju" (montaż), realizował spoty reklamowe dla TVN.
 


„Animowany świat wyobraźni”

Celem warsztatów, w grupie zaawansowanej, trwających od października br. do czerwca 2009r. jest realizacja krótkiego filmu w technice animacji poklatkowej. W trakcie jego powstawania wykorzystywane zostaną różnorodne techniki animacyjne (piksilacja żywego aktora, transformacje, animowanie obiektów oraz środków wyrazu plastycznego tj. plama, kreska, kropka, itp.).

Program zajęć:

- kreowanie obiektu scenograficznego – przestrzeni, wewnątrz której będą kręcone poszczególne ujęcia filmu. Zajęcia obejmą wielkoformatowe działania malarskie wzbogacone o podstawowe zagadnienia plastyczne: znaczenia koloru, zasad kompozycji, pojęć dotyczących rytmu, statyki, dynamiki i innych,

- tworzenie inscenizacji z użyciem różnych technik artystycznych (wykonanie maski afrykańskiej bądź inspirowanej teatrem greckim) połączone z wprowadzeniem na temat mimiki twarzy, konstrukcji przestrzennych, modelowania brył),

- kształcenie umiejętności rozpoznawania i opisywania środków filmowych oraz gramatyki filmu (kompozycja kadru filmowego, pojęcia dotyczące fizycznej przestrzeni planu filmowego oraz podstawowe wielkości planów),

- próby aktorskie: nauka wyrażania osobowości poprzez gest, oddawanie cech nastroju postaci filmowych,

- udźwiękowienie filmu – poszczególne odgłosy będą wytworzone przez uczestników warsztatów. Uczniowie dowiedzą się, jak wykorzystać do tego celu różne przedmioty i własny głos.

Integralną częścią zajęć będą projekcje obrazujące różnorodne style animacji filmowej.

Podczas uroczystego zakończenia Małej Akademii Filmu, zaprezentowany zostanie gotowy film.

Scenariusz do zajęć napisali oraz warsztaty prowadzą Ewa Niśkiewicz – Krawczyk i Radosław Krawczyk. Oboje są absolwentami Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Posiadają wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć z dziećmi i młodzieżą (organizowali liczne plenery i warsztaty plastyczne). Mają na koncie wiele wystaw malarskich indywidualnych i zbiorowych (m.in. IX Wystawa z cyklu „Młodzi Artyści Poznania”, Poznań 2006r., wystawa polsko – niemiecka „Modernizm w lustrze współczesności”, Gniezno 2005r., wystawa zbiorowa „Anioły i demony” w Starym Browarze, Poznań 2005r.).

Zajęcia w grupie początkującej prowadzi Iwona Dubiel– absolwentka Wydziału Artystycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze oraz Uniwersytetu Sztuki w Berlinie w dwóch specjalizacjach: Master of Arts oraz Media audio-wizualne. Na swoim koncie ma przeszło 6 wystaw indywidualnych i zbiorowych. Kierowała ona licznymi projektami edukacyjno – artystycznymi dla różnych grup wiekowych w kraju i za granicą. Z Miejskim Ośrodkiem Sztuki związana jest od roku 2003.

Zajęcia trwają od października br. do czerwca 2009r.

 

Młodzieżowa Akademia Filmu grudzień 2008

Grudniowe spotkanie w Młodzieżowej Akademii Filmu wprowadziło widzów w świat westernu. Młodzież obejrzała remake filmu z 1957 roku pt.: „3:10 do Yumy” z Russellem Crowem i Christianem Balem, który uznawany jest za ambitny powrót do korzeni kina i do klasyk westernu.
Podczas spotkania, Iwona Bartnicka, omówiła cechy czarno-białego świata westernu, zadała dość kontrowersyjne pytanie, "czy dobry charakter zawsze zwycięża?", przyjrzała się topografii westernowego miasteczka oraz ewolucjom i rewolucjom gatunkowym. Uczestnicy otrzymali zadanie narysowania własnego wyobrażenia najbardziej charakterystycznych miejsc akcji w westernie.
 

Młodzeżowa Akademia Filmu listopad 2008

Listopadowa Młodzieżowa Akademia Filmu upłynęła pod znakiem komedii. Drugie spotkanie „Komedia, czyli co nas śmieszy?” rozpoczęło się przybliżeniem sylwetki Chaplina – reżysera i aktora. Młodzież została wprowadzona w świat komediowej klasyki oraz powędrowała przez lata historii gatunku aż do współczesnych jego realizacji. Uczestnicy rozmawiali o najstarszych rodzajach komedii: komedii slapstickowej i burlesce. Poznali cechy charakterystyczne oraz największe nazwiska związane z tym gatunkiem: Harolda Lloyda, Olivera Hardyego i Stana Laurela (słynni Flip i Flap), Benny Hilla, braci Marx, Luisa de Funesa, czy Woodego Allena. Prowadząca zajęcia, Iwona Bartnicka, przybliżyła uczestnikom rodzaje komedii (romantyczna, czarna komedia, komediodramat, komedia muzyczna) i komizmu (sytuacyjny, słowny, postaci). Duże zaangażowanie wywołała dyskusja na temat współczesnych „rozśmieszaczy”. Młodzież chętnie wspominała niezapomniane kreacje aktorskie komików takich, jak: Jim Carrey („Bruce Wszechmogący”), Kuba Gooding Jr. („Śnieżne psy”), Ben Stieler („Noc w muzeum”), Rowan Atkinson („Johny English”) czy Steve Martin („Różowa pantera”). Spotkanie było bogato ilustrowane fragmentami filmowymi. Oprócz wyżej wymienionych pojawiły się: niezapomniana „Deszczowa piosenka”, klasyczna komedia „Flip i Flap”, „Głupi i głupszy”, a na deser jako przykład estradowego komizmu „Kabaret Łowcy.B”. Wprowadzeniem do spotkania był film Charliego Chaplina pt.: „Brzdąc”.

Młodzeżowa Akademia Filmu październik 2008

Tegoroczna, siódma edycja, prowadzona przez Iwonę Bartnicką nosi nazwę „Na tropie filmowych gatunków”. Pierwsze spotkanie „Gatunek filmowy – wczoraj i dziś” wprowadziło młodzież w tematykę gatunków i rodzajów filmowych oraz odpowiadających im konwencji. Uczestnicy mieli okazję porozmawiać o magii wielkiego ekranu oraz najstarszych gatunkach w historii kina. Spotkanie miało charakter konwersatorium, wzbogaconego o krótkie fragmenty filmowe oraz prezentację multimedialną, służącą porządkowaniu wiedzy. Duże emocje wśród uczestników wzbudziło przygotowanie rankingu najczęściej oglądanych gatunków filmowych na podstawie obejrzanych przez nich filmów. Wprowadzeniem do spotkania był film pt.: „Viva Cuba” w reż. Juana Carlosa Cremata Malberti, opowieść o parze dziesięciolatków, które w imię niezwykłej przyjaźni, przeżywają największą przygodę swojego życia.

TRUDNE TEMATY wrzesień - grudzień 2008

Poprzednie edycje TRUDNYCH TEMATÓW cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli. Głównie ze względu na fakt, iż młodzieży łatwiej jest rozmawiać o nurtujących ją problemach poza szkołą i kiedy mogą analizować przeżycia bohaterów filmowych.

Inicjatorem cyklu trwającego od września do grudnia  2008 roku było Stowarzyszenie „Strefa Sztuki”, które uzyskało dofinansowanie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.
 
Warsztaty prowadzili:

Alicja Sikora - psycholog z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz w rozwiązywaniu problemów psychologicznych w szkole i w rodzinie. Prowadzi szereg szkoleń dla nauczycieli, dyrektorów i rodziców. Udziela pomocy w kryzysach małżeńskich.

Bożena Ziontkowska–Jesis – prowadzi zajęcia wspierające rozwój, zajęcia integracyjne dla młodzieży oraz szkolenia dla nauczycieli. Przez wiele lat organizowała warsztaty z przysposobienia do życia w rodzinie.

Jolenta Derech – absolwentka pedagogiki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Podyplomowego Studium Socjoterapii. Młodszy trener rozwoju podmiotowości. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy na stanowisku pedagoga szkolnego oraz pedagoga w Pogotowiu Opiekuńczym.

Udział w spotkaniach dla 240 uczniów był bezpłatny. Ich koszt został pokryty ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

 
Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

 

MŁODZIEŻOWA AKADEMIA FILMU - PROGRAM NA ROK 2008/2009

Program Młodzieżowej Akademii Filmu jest adresowany do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W poprzednich latach tematyka zajęć dotyczyła m.in. głównych kierunków sztuki filmowej, języka filmu, zawodów filmowych. Tegoroczna, siódma edycja, nosi nazwę:
 

„Na tropie filmowych gatunków”


Świat ruchomych obrazów odgrywa coraz większą rolę w życiu młodego człowieka. Postęp techniczny, a co za tym idzie stale rozrastająca się teoria i historia sztuki filmowej powodują potrzebę ciągłego weryfikowania oraz konfrontowania wielu pojęć z jej zakresu. Proponowane zajęcia mają wprowadzić młodzież w tajniki związane z gatunkami filmowymi a także odpowiadającymi im konwencjami. Mają na celu ukazanie, że każda projekcja jest umową, którą reżyser, scenarzysta – twórca filmowy – zawiera z widzem. Spotkania mają charakter konwersatoriów poprzedzonych projekcjami filmów pełnometrażowych, dobranych tak, by reprezentatywnie nakreślać młodym ludziom bieżący temat. Porządkowaniu wiedzy służą prezentacje multimedialne wzbogacone o krótkie fragmenty filmowe. Odchodząc od formy typowo wykładowej, program każdego spotkania ma na celu aktywizowanie uczniów, naukę poprzez zabawę oraz inspirowanie ich do dalszego samodzielnego poszerzania wiedzy.



Tegoroczne zajęcia prowadzi mgr Iwona Bartnicka – filmoznawca i teoretyk mediów, absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, doktorantka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

 
  TEMATYKA ZAJĘĆ:

Spotkanie 1.
Wprowadzenie do zajęć.
Gatunek filmowy – wczoraj i dziś. Rozróżnienie pomiędzy gatunkiem a rodzajem. Co to jest konwencja? Magia wielkiego ekranu – czego się spodziewać? Najstarsze gatunki w historii kina.

Spotkanie 2.
Komedia – czyli co nas śmieszy?
Rodzaje komizmu. Typy komedii. Ewolucja gatunku. Wielcy komicy z dawnych lat. Współcześni „rozśmieszacze”.

Spotkanie 3.
Western jako odmiana filmu przygodowego.
Czarno-biały świat westernu. Czy dobry charakter zawsze zwycięża? Typografia westernowego miasteczka. Ewolucje i rewolucje gatunkowe.

Spotkanie 4.
Film grozy.
Dlaczego lubimy się bać? Straszni bohaterowie z wielkiego ekranu. Kinematografie świata - różna poetyka grozy.

Spotkanie 5.
Sensacja na ekranie.
Kino w akcji i z akcją. Punkty zwrotne - jak budować napięcie u widza. Worek bez dna czyli problemy z definicją.

Spotkanie 6.
Melodramat – jak wzruszyć widza?
Dramaturgiczne wzorce – skąd to znamy? Uproszczenia i schematy kontra nowe tendencje w kinie. Rozstania i powroty – słynne pary wielkiego ekranu.

Spotkanie 7.
Fantasy – czyli kino w okowach wyobraźni.
Niesamowity świat ludzkiego umysłu. Wielcy kreatorzy fikcji – sylwetki reżyserów filmowych. Postęp techniczny a ewolucja gatunku.

Spotkanie 8.
Hybrydy gatunkowe – jak je ugryźć?
Klisze fabularne kontra antygatunek. Trudne gatunki. Próba analizy, elementy krytyki filmowej.