MENU

WYDARZENIA

                      

BRIMBORIUM sound-art festiwal

Od napisania „Sztuki hałasu. Manifestu Futurystycznego” Luigi Russolo minęło ponad sto lat, jednak sztuka dźwięku nie traci na transgresyjności, cały czas zaskakując i rozszerzając pole oddziaływania. Sound-art oddalił się od muzyki i jest obecnie raczej domeną bliższą sztukom wizualnym. Na uczelniach artystycznych powstają pracownie, które zajmują się dźwiękiem. Prace dźwiękowe prezentowane są w galeriach. Ich działanie przekracza zmysł słuchu, często dotyczy całego ciała, relacji społecznych i przestrzennych.

Od wielu lat istnieje w Gorzowie kilka niezależnych inicjatyw: CKN Centrala, kluby Magnetoffon i Sejf, wytwórnia Dym, galeria Terminal08, które działają w obszarze sztuki dźwięku, zgromadziły odrębną publiczność i grono współpracujących artystów. Projekt ma na celu integrację środowisk artystów dźwiękowych z Polski, Niemiec i Irlandii oraz wymianę doświadczeń różnych pokoleń – studentów i artystów z wieloletnim dorobkiem. W ramach projektu zostaną zorganizowane warsztaty budowania własnego sprzętu elektronicznego do generowania dźwięku, tworzenia nagrań terenowych, obsługi oprogramowania oraz produkcji.

 

Luigi Russolo's "Art of noise. Futuristic Manifesto” was written more than a hundred years ago, but the sound-art still does not lose its transgressive character, constantly surprising and widening the field of influence. Sound-art has moved away from music and is now rather a domain closer to visual arts. At art colleges are opened studios that deal with sonic culture. Sound works are presented in galleries. Their influence transcends the sense of hearing, often concerns the whole body, social and spatial relations.
 
For many years there have been several independent initiatives in Gorzów: CKN Centrala, Magnetoffon and Sejf clubs, Dym label, Terminal08 gallery, which operate in the area of sound art. They gathered a separate audience and a group of cooperating artists. The aim of the project is to integrate sound artist from Poland, Germany and Ireland and to exchange experiences of different generations - students and artists with many years of experience. As part of the project, workshops will be organized - building own electronic equipment to generate sound, field recordings, operating software and production.

 

Piątek, 22 lutego

19:00 – Anthony Kelly i David Stalling 'Channel 0' - otwarcie wystawy
Terminal08, ul. Grobla 15

21:00 - prezentacja wytwórni Farpoint Recordings z Dublina
Sejf, ul. Jagiełły 11 / Łaźnia Miejska


Sobota, 23 lutego

11:00-14:00 - Jo FRGMNT Grys - warsztaty

15:00-18:00 - Radek Sirko - warsztaty
MOS, ul. Pomorska 73


20:00 – wieczór performace - wd30, Anthony Kelly i David Stalling, Michael Schmacke, Radek Sirko, Jo FRGMNT Grys, Mikołaj Tkacz, Seamus O’Donnell 
CKN Centrala, ul. Spichrzowa 1


Niedziela, 24 lutego

11:00-14:00 - Andrea Lange - warsztaty

15:00-18:00 - Mikołaj Tkacz - warsztaty
MOS, ul. Pomorska 73

15:00 dj set Seamus O'Donnell, Anthony Kelly i David Stalling Farpoint Recordings
Sejf, ul. Jagiełły 11 / Łaźnia Miejska
https://www.facebook.com/staysejf/videos/2270449033229685/
https://www.facebook.com/staysejf/videos/1163910170438342

 


Festiwal zorganizowany z finansowym wsparciem Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Culture Ireland.

 

OPISY WARSZTATÓW:

Jo FRGMNT Grys - SNU
Eksperymentalny układ dźwiękowy SNU, który jest głównym urządzeniem warsztatowym, wykorzystuje niedopuszczalne w elektronice stany i napędza cyfrowy układ scalony, którego używa w niezdefiniowanym obszarze. To, co otrzymujemy, to złożoność i niekontrolowane zachowanie. Ten warsztat pokazuje, jak można w niezwykły sposób układać bloki konstrukcyjne. SNU lub sekwencer SEQ8 to tylko przykłady tego, w jaki sposób można zbudować układy instrumentów. Żaden z dwóch podobnych urządzeń nie brzmi tak samo.
https://frgmnt.org/workshops/

Radek Sirko - Ableton
Ableton dla początkujących: wprowadzenie do pracy z użyciem programów typu DAW, podstawy wiedzy o dźwięku, analogowe i cyfrowe sygnały audio, synteza dźwięku, nagrywanie, edycja, montaż, samplowanie, podstawowe efekty modulujące (eq, delay, reverb, kompresja). Sygnały i instrumenty midi, tworzenie własnych sekwencji w drum racku, automatyzacja, vst i vsti, miks i mastering, używanie Abletona podczas grania na żywo.

Andrea Lange - Listening-a creative process

Na tych warsztatach skupimy się na dźwiękach takich, jakimi są, często ignorowane lub ukryte. Zostaniesz wprowadzona/y do praktyk somatycznych, które zwiększą Twoją zmysłową zdolność słuchania, osądzania i oczekiwania mniej, ale przez ciekawość doprowadzą Cię do głębi wibracji i ich potencjałów do tworzenia - bardzo inspirujący proces. Naszymi narzędziami będą nasze ciało, ucho, wrażenia, impulsy i nieświadomość oraz przestrzeń. Podczas tej podróży będziemy mieli kilka głównych stacji jak spacer dźwiękiem z przewodnikiem, w którym można pogłębić swoją świadomość dźwięków z perspektywy ich prostej natury. Zapraszam do doświadczenia każdego dnia dźwięków bardziej zabawnych i pozbawionych znaczenia.

Głęboka sesja odsłuchowa, podczas której można po prostu wpaść w warstwy i podróżować - to również miła praktyka uczenia się poprzez odczuwanie wibracji i uzyskiwania pierwszego wrażenia, jak korzystać z nagrań terenowych. Podczas performatywnej interakcji między sobą, wykorzystujemy ruch i nagrane krótkie sekwencje do tworzenia różnych przestrzeni. Nadal celem jest słuchanie, a następnie wspólne działanie.... To również może pokazać, jak proste zmiany mogą wywołać silne efekty.

Dla mnie jako artystki jest to bardzo ważny proces. Pomogło mi to być lepiej połączoną ze sobą, znaleźć więcej radości i większą motywację, pomaga nam łączyć się z innymi na innym poziomie. Po pierwsze, może wydawać się bardzo abstrakcyjne, ale daje Ci najważniejsze narzędzie w ogóle - kreatywność, która przychodzi z wnętrza Twojego ciała. Warsztat ten przeznaczony jest przede wszystkim dla artystów, którzy lubią uzyskać nowy dostęp do własnej twórczości. Zapraszamy wszystkich, którzy lubią próbować nowych rzeczy!

 

Mikołaj Tkacz - Robienie muzyki z czego się da
Podczas moich warsztatów chciałbym pokazać jak na różne sposoby może tworzyć i nagrywać muzykę. Nie będę skupiał się na doskonałości technik, tylko bardziej na nietypowych sposobach działania i swobodzie. Nagramy utwór lub proste szkice z użyciem tego, co będziemy mieli – sprzętów, które wezmę, sampli, które znajdziemy lub też czegoś co sami przyniesiecie.

 

kurator: Bartosz Nowak
projekty graficzne: Monika Szalczyńska
dokumentacja foto/video: Sławek Sajkowski, Arkadiusz Sikorski, Bartosz Nowak
tłumaczenie: Justyna Cichońska
 


wróć