MENU

  • Rusicka Lecnim - plakat wystawy

  • Dawid Szafrański - plakat wystawy

Wystawy

Maya Gordon - ĆWICZENIA PAMIĘCI

Otwarcie 2.09.2022, godz. 18:00
Wystawa czynna do 9.10.2022

Kurator: Sarmen Beglarian

Nie wszystkie życiowe wybory podejmujemy sami. W przypadku Mai Gordon najważniejsza w jej życiu decyzja dokonana została przez jej rodziców. W 1957 z przyczyn politycznych zostali zmuszeni porzucenia pracy i przyjaciół.
Maya miała 10 lat, kiedy nagle musiała wyjechać z Polski. Zamieszkała z rodziną w Jerozolimie. Utrata miejsca, tęsknota za Polską pozostawiły w niej nienasycone uwielbienie polskiego języka – słów i powiedzeń, wierszy Juliana Tuwima i Jana Brzechwy, ale także smaków i zapachów polskiej kuchni.
Historia była wobec niej niesprawiedliwa, o czym nie zapomni nigdy. Jej pamięć jest w ciągłym ruchu – mieszka od ponad 50 lat w Amsterdamie, jednak przez ostatnie kilkanaście lat często odwiedza zarówno Warszawę, jak i Tel Awiw. Niemal rytuałem stają się jej powroty do miejsc i ludzi, których już raz pokochała.
Przedmioty i motywy wizualne z czasów dzieciństwa wybiera jako wyraz opowieści o własnym utraceniu. Zmuszona do przymusowej emigracji zachowała je jako zbiór w formie panoptykonu, prowadząc nieustanną grę ze sobą w wyborze i eksploatowaniu swoich tematów.
Pielęgnuje w sobie niespełnione dzieciństwo i niespełnione miłości. Będąc dzieckiem wymyśla, że kredens z domu, który przyjechał z jej rodziną do Izraela będzie jej domem – miejscem gdzie będzie mogła się ukryć, co później odtwarza w odpowiednich proporcjach w formie rysunków i balonu (prace z cyklu Poemat domowy). Jej autoportrety prezentują ją zawieszoną w czasie i przestrzeni – w bólu i beznadziei. W jednym ukochany wyszedł i nigdy nie wrócił, w kolejnym spada z drabiny. Życie nie jest łaskawe dla artystki portretującej samą siebie.
Praktyka artystyczna Mai Gordon, nieustanne powroty do form z czasów dzieciństwa i lat młodzieńczych, kreślą jej unikalną poetykę wizualną, stając się elementami powtarzanymi w ćwiczeniach pamięci.

Maya Gordon urodziła się w Chorzowie w 1947 roku. W 1957 roku wyemigrowała do Izraela, gdzie studiowała na Akademii Sztuk Pięknych i Wzornictwa w Jerozolimie (Bezalel Academy of Arts and Design). Na początku lat 70. wyjechała do Holandii i podjęła studia w Atelier 63 w Haarlemie, a następnie na Jan van Eyck Academie w Maastricht. Tworzy grafiki, rysunki, obrazy i instalacje przestrzenne, pracując nad każdym projektem przez wiele miesięcy. Mieszka i pracuje w Amsterdamie, Tel Awiwie oraz Warszawie.

Wybrane wystawy:
Synagoga w Oni (Gruzja) – ślady polskiego i gruzińskiego dziedzictwa w Polsce, Gruzji i Izraelu, Oni, Tbilisi, Beer Szewa, Jerozolima, Tel Awiw, 2020;
• 11 edycja Festiwalu Narracje 2019: Działania terenowe, interwencje i instalacje w przestrzeni publicznej, Gdańsk–Siedlce 2019;
• Miłość. Nadzieja. Wiara. Ku czci..., Wystawa w 3 aktach o pamięci i pomnikach, Biuro Wystaw, Warszawa 2019;
• Maya Gordon. Byłam i jestem; Galeria Sztuki BWA w Olsztynie, 2019;
• 100 Flag, Biuro Wystaw, Warszawa 2018; Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź 2019;
• Maya Gordon. Powroty do domu; Biuro Wystaw, Warszawa 2018;
• Młoda Polska. Powidoki rzeczywistości, Ludwig Múzeum – Muzeum Sztuki Współczesnej, Budapeszt 2016;
• Młoda Polska. Powidoki historii, Muzeum Historii Jugosławii, Belgrad 2016;
• Zuzanna Ginczanka. Tylko szczęście jest prawdziwym życiem, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, Warszawa 2015; Muzeum Historii Fotografii, Kraków 2016; Centrum historii miejskiej Europy Środkowo–Wschodniej, Lwów 2018;
• Figury retoryczne. Warszawska rzeźba architektoniczna 1918–1970, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni – oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, 2015;
• Plica polonica, CSW Kronika, Bytom 2014;
• Tratwa Meduzy. Sztuka izraelska i potwór tożsamości, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni – oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, 2006;
• Pamięć tej chwili z odległości lat, które miną, w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, dawna Fabryka Schindlera, Kraków 2007;
• Architektura intymna, architektura porzucona, CSW Kronika, Bytom 2006;
• Golden Hands, Muzeum Sztuki Współczesnej, Herzliya 1995.

Wybrane kolekcje, w których znajdują się prace artystki: 
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, Polska;
Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma, Warszawa, Polska;
Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Warszawa;
BWA Olsztyn – Galeria Sztuki Współczesnej, Olsztyn, Polska;
Fodor Museum, Amsterdam, Królestwo Niderlandów;
Amsterdams Historisch Museum, Amsterdam, Królestwo Niderlandów;
Aman Nelly Art Gallery, Tel Awiw, Izrael;

Kolekcje prywatne w Polsce, Izraelu, Meksyku, USA, Belgii, Francji, Królestwie Niderlandów.


wróć