Kuratorka: Agata Kiedrowicz
26.09-9.11.2025
26.09.2025, 18:00
Otwarcie wystawy
26.09.2025, 19:00
Koncert Oli Bilińskiej
27.09.2025, 14:00
Premiera książki Oczy obrazu Agaty Kiedrowicz i Natalii Szostak,
prowadzenie: Bartosz Nowak
I refuse to accept things
becoming history 1
Natalia Szostak
Nigdy nie ma przed i po. Zawsze jest teraz. Historia jest żywo obecna, aktywuje ją gest uwagi.
Indywidualna wystawa Natalii Szostak skomponowana jest z prac pochodzących z kilku cykli i okresów twórczych: Scen leśnych, Ekstrakcji, Dziedzictwa / Krewnych. Wizualia i obiekty prezentowane są w autorskim, achronologicznym porządku. Przeszłość istnieje poprzez teraźniejszość, (bo) w chwili obecnej istnieją kody pamięci, ucieleśniane przez odczuwający podmiot. Sztuka staje się narzędziem rozumienia, przyglądania się sobie i swojej biografii, która wykracza poza jednostkowe doświadczenie.
Artystce bliskie jest pojęcie autofikcji, które niejako zwalnia z obowiązku faktograficznej realności. Nie ma jednej prawdy, są różne opowieści. Obsesyjny gest tworzenia, przepisywania i archiwizowania jest życiodajnym aktem stwarzania własnej tożsamości. Przejmowania narracji, próby samostanowienia nurtu własnego życia, przepływu limfy, krwi i genów.2
Na świadków własnego życia Szostak powołuje przodków i przodkinie, materię organiczną, naturalia, medyczne artefakty. Bliscy artystki, w tym suczka Kuna, uczestnicząc w codzienności tworzenia, wchodzą w pole oddziaływania obrazu, żywo konstytuują jego treść.
Wystawę otwiera praca Fantom, wprowadzająca znaczeniowe kłącze w ciało wystawy. Staje przed nami lustro rozbite na setki kawałków, pieczołowicie zebranych i złożonych ponownie w całość przez artystkę. Jawi się jako symbol historii, która zawsze jest częścią całości, i sama składa się z części. Jest kompletną, a zarazem niemożliwą układanką. Zaistniałą, a wciąż się wydarzającą. Akt przeglądania się (w sobie, w obrazie, w lustrze) jest komponowaniem siebie, rozgrywającym się zawsze od nowa, tu i teraz.
Opowieść jest więc zawsze fragmentem, częścią kłącza. Niehierarchicznego, organicznego, międzygatunkowego porządku teraźniejszości, który wzrasta i zanika, oplata i pączkuje. Jest żywiołem, który warunkuje życie i wplecione weń sensy.
Kłącze jest splątane i rozrastające się, łączy przeciwieństwa i żywioły, postaci i zdarzenia. Oś narracyjna wystawy ufundowana jest na wielowątkowym, długoletnim dialogu artystki i kuratorki. Ekspozycja spleciona jest wątkami z premierowo ukazującą się książką Oczy obrazu. W zbiorze esejów Kiedrowicz wnika w twórczość Szostak, wchodząc pod podszewkę obrazu, płynąc strumieniem kłączy oplatających podziemne bulwy, ulotne sensy.
Aktywność odczuwającego podmiotu jest warunkiem doświadczenia. Woda koi i łączy ponadgatunkową, cielesną, (od)wieczną pamięcią. Ogień oczyszcza i wydaje na świat własne owoce.
Agata Kiedrowicz
1 „Nie zgadzam się na to, by rzeczy stawały się historią” (tłum. własne). Natalia Szostak, „San Francisco Bay Guardian”, April 18–24, 2007, Vol. 41, NO. 29, s. 38.
2 Agata Kiedrowicz, Natalia Szostak Oczy obrazu, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, 2025, s. 18
Natalia Szostak – artystka wizualna; autorka prac z pogranicza klasycznych i nowych technik plastycznych, działania w przestrzeni i tekstu. W swojej twórczości bada relacje pamięci, tożsamości, percepcji i obrazu. Absolwentka Uniwersytetu Stanowego San Francisco w Kalifornii (lic.), Akademii Sztuki w Szczecinie (mgr) oraz Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu (dr). Adiunkt na Wydziale Grafiki Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie od 2019 r. prowadzi autorską Pracownię Koncepcji Obrazu.
Agata Kiedrowicz – kuratorka i krytyczka designu oraz sztuki, edukatorka i wykładowczyni. Szczególnie interesują ją procesy twórcze skupione na ciele i zmysłach. Kierowniczka Zakładu Teorii i Historii Designu oraz studiów magisterskich Design for Living Systems na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuki w Szczecinie. Współpracuje z projektant(k)ami, artyst(k)ami, instytucjami kultury i sztuki. Autorka podcastu “Design Stories”.
Ola Bilińska – wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów, edukatorka. Przy tworzeniu muzyki inspirują ją korzenie, tradycja, świat organiczny, antropologia, literatura. Liderka post-folkowego Babadag, złożonego z muzyków z Warszawy i wokalistek z Wilna, w którym przeplata wątki z polskiej i litewskiej mitologii i folkloru, muzykę autorską z tradycyjną. Od ponad dekady doceniana jest w Polsce i na świecie za współczesne adaptacje tradycyjnych utworów żydowskich w jidysz. Komponuje także muzykę do spektakli teatralnych oraz filmów.
NATALIA SZOSTAK
BAPTISM BY FIRE
Curator: Agata Kiedrowicz
26.09-9.11.2025
September 26, 2025, 6:00 PM
Exhibition Opening
September 26, 2025, 7:00 PM
Concert by Ola Bilińska
September 27, 2025, 2:00 PM
Book Premiere: Eyes of the Painting by Agata Kiedrowicz and Natalia Szostak
moderated by Bartosz Nowak
I refuse to accept things
becoming history 1
Natalia Szostak
There is never a before nor after. There is always now. History is a vivid presence, triggered by the gesture of attention.
The solo exhibition of Natalia Szostak comprises the works from several series and creative periods: Forest Scenes, Extraction, Heritage/Kin. Visuals and objects are presented in an original, achronological order. The past exists through the present, (because) the present day carries codes of memory, embodied by the perceiving subject. Art becomes an instrument of understanding, examining oneself and one’s biography, which transcends personal experience.
The artist relates to the concept of autofiction, which tends to exempt from the duty of factual reality. There is no single truth, there are multiple stories. The obsessive gesture of creating, transcribing and archiving is a life-giving act of constructing one’s own identity; taking over the narrative, attempting to self-determine the current of one’s own life, the flow of lymph, blood and genes.2
Szostak calls as witnesses her ancestors, organic matter, naturalia, medical artefacts. The artist’s loved ones, including she-dog Kuna, by taking part in the daily creative work enter the painting’s aura and actively constitute its content.
The work Phantom introduces the exhibition, planting the rhizome of meaning into the body of the display. A mirror stands before us, smashed into hundreds of pieces, which the artist has painstakingly collected and reassembled. It emerges as a symbol of history – always a part of a whole and in itself a sum of its parts. It is complete, and at the same time an impossible puzzle. Occurred and still happening. The act of reflecting (in oneself, in a painting, in a mirror) is composing oneself, always unfolding anew, here and now.
A story is therefore always a fragment, a piece of the rhizome. Non-hierarchical, organic, inter-species order of the present, which grows and fades, entwines and burgeons. A force which conditions life and the meanings woven into it.
The rhizome is tangled and ever expanding, combines opposites and elements, characters and events. The narrative axis of the exhibition is grounded in the multi-threaded, long-standing dialogue between the artist and the curator. The themes of the exhibition interlace with the content of the book Eyes of the Painting, premiering alongside the show. In the collection of essays, Kiedrowicz delves into Szostak’s work, going beneath the surface of the image, flowing down the stream of rhizomes coiling around the subterranean bulbs, fleeting meanings.
The activity of the perceiving subject is the condition of experience. Water soothes and unites with supraspecies, bodily, eternal memory. Fire cleanses and births its own fruit.
Agata Kiedrowicz
1 Natalia Szostak, San Francisco Bay Guardian 41, no. 29 (2007), 38.
2 Agata Kiedrowicz and Natalia Szostak, Eyes of the Painting, Academy of Art in Szczecin, 2025, p.18.
Natalia Szostak – visual artist combining traditional and new techniques, action in space, and text. Her work explores the themes of memory, identity, perception and image-making. She graduated from San Francisco State University in California (BA), Academy of Art in Szczecin (MA), and Magdalena Abakanowicz University of Arts in Poznan (PhD). Assistant professor at the Faculty of Graphics at the Academy of Art in Szczecin, leading The Image Concepts Studio since 2019.
Agata Kiedrowicz – curator, art & design critic, educator and lecturer. Her main areas of focus are embodied cognition and sense-driven processes. Head of the Department of Design Theory and History and the Design for Living Systems master's programme at the Faculty of Design at the Academy of Art in Szczecin. She collaborates with designers, artists, and cultural and art institutions. Host of the Design Stories podcast.
Ola Bilińska – singer-songwriter and educator. Her music is inspired by roots, tradition, the organic world, anthropology and literature. Leader of the post-folk band Babadag, composed of musicians from Warsaw and singers from Vilnius, in which she intertwines themes from Polish and Lithuanian mythology and folklore, original with traditional music. For over a decade, she has been recognised in Poland and worldwide for her contemporary adaptations of traditional Jewish songs in Yiddish. She has composed music for theatre and film.