MENU

Wystawy

XXI PLENER TKACKI

WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK
 
Galeria BWA
 
„ART - STILON” LUBNIEWICE ’97
 
 
W wystawie poplenerowej udział wzięli:
 
Maria Aftanas-Jujka
Ewa Andryszczak
Sabina Barber
Andrea Blochwitz
Maria Błotko-Kiszka
Helga Borisch
Małgorzata Buczek
Krystyna Dyrda-Kortyka
Kazimiera Frymark-Błaszczyk
Heidi Groth
Dobrosława Kowalewska
Bogusław Kowalewski
Joanna Krzymuska-Stokowska
Krystyna Mieszkowska-Dalecka
Barbara Levittoux-Świderska
Lis Lindkvist
Anna Olczyk-Kocikowska
Jolanta Owidzka
Małgorzata Piekarska-Nelke
Natalia Piontek
Stefan Popławski
Włodzimierz Sobiestańczyk
Romana Szymańska-Plęskowska
Ewa Zielińska
Henryka Żbik-Nierubiec
 
Wystawa tkaniny, malarstwa oraz grafiki Anny, Jana i Wojciecha Kocików.
 
Kompozycje z foliowych worków, ptasich piór, ludzkich włosów, taśm magnetofonowych, kolorowych drutów i innych dziwnych tworzyw – znalazły się na otwartej wczoraj w gorzowskim BWA wystawie tkackiej, inaugurującej Międzynarodowy Plener Tkacki Działań Eksperymentalnych Art – Stilon ’99.
Wystawa jest artystycznym plonem dwudziestego, jubileuszowego pleneru w Lubniewicach. Tam dwudziestu twórców eksperymentowało z najróżniejszymi surowcami: szyli je, przeplatali, sklejali, rozwieszali na drzewach, nadając stilo nowskiemu ośrodkowi wypoczynkowemu niezwykłej scenografii. 
- Uciekający czas to ciągłe wyzwanie dla artystów, to zachęta do nieustających poszukiwań, do zabaw z różnymi surowcami – mówiła podczas wernisażu Romana Szymańska – Plęskowska z Krakowa, komisarz tkackiego pleneru, który od tego roku do swej dawnej nazwy dołączył nowe określenie – działania eksperymentalne. 
Na poplenerowej wystawie złożonej z 55 prac dużo jest kompozycji odważnych, zaskakujących i mających niewiele wspólnego z tradycyjną tkaniną. Wzrok przyciągają wielkie „namioty” z surowych worków i aksamitu, kompozycje z kory i włosów rozwieszone na nitkach jak na pięciolinii czy paski złotej i srebrnej folii, symbolizujące noc i dzień; Hanna Ciepiela, 13.09.1999 r.
 
Tegoroczny, lubniewicki plener ma charakter działań eksperymentalnych. – Ta nazwa „działania eksperymentalne” trochę wszystkich bulwersuje – mówi komisarz artystyczny pleneru Romana Szymańska – Plęskowska. – Otóż eksperymenty takie odbywają się już od dwudziestu lat. Doszliśmy do wniosku, że skoro plener opiera się na performance’e, na działaniach parateatralnych, również na integracji środowiska z tworzywem sztucznym, z którego powstają przestrzenne działania, to naszego pleneru nie można nazwać tylko tkackim. Prace tworzone przez artystów są różne. Plener zapewnia pole do dyskusji i spotkań. A artyści zaś sami wybierają swoją drogę artystyczną. Czasami jest to droga eksperymentalna, czasami natomiast pozostają przy tradycyjnych działaniach. Część prac powstała z materiałów odpadowych otrzymanych ze Stilonu, reszta zaś z materiałów własnych artystów. Wszystkie prace są ciekawe. Dzisiejsze prace są inne niż te z przed dwudziestu lat; Anna Zaleska, Ziemia Gorzowska Nr 37/ 16.09.1999
 
Jan Kocik jest Absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom na Wydziale Architektury Wnętrz w 1958 r. Twórczość w zakresie: projektowania architektury wnętrz, rysunku i grafiki, malarstwa. Udział w wystawach środowiska plastycznego m. Łodzi. Wieloletni nauczyciel Liceum Sztuk Plastycznych w Łodzi. Nagradzany za prace plastyczne i działalność pedagogiczną.
 
Anna Olczyk – Kocikowa studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Dyplom w 1959 r. Twórczość w zakresie tkaniny unikatowej. Udział w 184 wystawach krajowych i zagranicznych. Nagrody i wyróżnienia za działalność artystyczną oraz pedagogiczną w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Łodzi. Prace w zbiorach muzealnych oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą. 
 
Wojciech Kocik ukończył studia plastyczne, specjalizacja w zakresie grafiki warsztatowej. Departament of Visual Arts, Curtin Univeristy of Technology, Perth, Western Australia. Dyplom w 1989 r. Studia podyplomowe w zakresie grafiki warsztatowej z użyciem technik komputerowych. Canberra School of Art, Institute of Arts, Australian National University, Canberra, Australia, 1996 r. Czynny udział w życiu artystycznym Australii, Niemiec i Polski. Od 1997 r. pracuje jako projektant graficzny dla firm internetowych w Canberze. 
 






















wróć