MENU

Wystawy

XIX PLENER TKACKI

Galeria BWA
 
ART STILON LUBNIEWICE ‘96
 
WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK 
 
XVIII wystawa poplenerowa tkaniny artystycznej – LUBNIEWICE ‘95
 
Wystawy towarzyszące:
 
- tkanina artystyczna Natalii Piontek
- tkanina artystyczna Helgi Borisch
 
Natalia Piontek: studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych na Wydziale Architektury Wnętrz w Sopocie w latach 1949-1953. Uczestnictwo w rekonstrukcji starówki gdańskiej w Miastoprojekcie Pracownia Główne Miasto w latach 1954-1959. Staż w Atelier André Schmitza w Paryżu w 1965. Od 1960 roku poświęca się tkaninie. Ma na swoim koncie 15 wystaw indywidualnych oraz udział w około 200 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. 
 
Helga Borisch urodziła się w 1939 roku w Thale. W latach 1960-1966 studia w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Dreźnie. Od 1968 roku pracuje w wolnym zawodzie w Magdeburgu, jest członkiem VBK/BBK. Od 1970 roku pracuje w materiałach tekstylnych, biorąc udział w różnorodnych plenerach. W latach 1989 i 1994 uczestniczyła w plenerach Art.-Stilon w Lubniewicach. Jej prace znajdują się w instytucjach użyteczności publicznej, muzeach i w zbiorach prywatnych. 
 
Na tegorocznej wystawie dominują prace zbliżone do tradycyjnych technik tkackich. Wśród gobelinów i makatek osobne miejsce zajęły także kompozycje przestrzenne i instalacje.
Głównym akcentem w dużej sali BWA jest stół otoczony 12 krzesłami. Poznański twórca Stefan Popławski nazwał swoją konstrukcję „Rozmowa na moście”. Jury otwartej w niedzielę XVIII Poplenerowej Wystawy uznało tę pracę za najciekawszą i przyznało twórcy główną nagrodę. Uznanie komisji zyskały także prace Marii Aftanas-Jujki. Gdańska artystka przedstawiła dwie kompozycje pod wspólnym tytułem „Recykling” – instalacje przestrzenne z plastikowych butelek po napojach. Trzecia nagroda przypadła Marii Błotko-Kiszce z Chełmna Śląskiego za pracę bez tytułu – jest ot klasycznie tkany gobelin utrzymany  odcieniach brązu i oliwki.
- Plastycy muszą szukać nowych możliwości i sposobów wyrażania własnych emocji. Ja już nie mogę patrzeć na igłę. Wróciłam więc do nożyczek – tnę, kleję i maluję – wyjaśnia Romana Szymańska-Plęskowska. – Nasi artyści bywają na światowych wystawach, oglądają najnowsze trendy i próbują coś zmienić. Dlatego tkanina staje się coraz bardziej multimedialna. Już nawet szkło może być tkaniną.
Sama Plęskowska zamiast tradycyjnych delikatnych wyszywanek i zamaszystych szat przedstawiła tym razem wielką okrągłą kompozycję pod tytułem „Las lubniewicki” – jako jedna z nielicznych artystek zastosowała w swoim dziele przędzę stilonowską.
Głównej wystawie towarzyszą indywidualne ekspozycje sopockiej artystki Natalii Piontek oraz Niemki Helgi Borisch. Prace Natalii Piontek przyciągają zwolenników tradycyjnych splotów i wypracowanych kompozycji. W jednej z bocznych sal Centrum promocji „Stilon” pokazano jej tkaniny inspirowane sztuką sakralną. Swoje miejsce znalazły także gobeliny wzorowane na motywach przyrodniczych.
Helga Borisch przedstawiła głównie kompozycje patchworkowe utrzymane w pastelowych fioletowo-różowych tonacjach. XVIII Poplenerowa Wystawa Tkaniny Artystycznej „Art.-Stilon’95” otworzyła również XIX Międzynarodowy Plener Tkacki. W tym roku do Lubniewic zjechali twórcy z Holandii, Danii i Niemiec; ROCH, Gazeta Zachodnia 19.09.1996 r.

W przedstawionych pracach można znaleźć sporo lubniewickich inspiracji. Romana Szymańska-Plęskowska jedną ze swoich prac zatytułowała nawet „Tajemnice lubniewickiego lasu”. To jakby jesienne runo przeniesione do galerii sztuki, a wykonane z włókien i koronek. Jolanta Owidzka stworzyła cykl kompozycji nazwany „Przemijanie”, w którym wykorzystała kawałki kory z sosen. Wspomnienie Lubniewic obecne jest także w pracach Natalii Piontek. Wiele prac dalekich jest od tradycyjnego znaczenia tkaniny, czyli tego, co można utkać na krosnach i rozłożyć. Dominują konstrukcje przestrzenne, zróżnicowane pod względem faktury i tworzywa. 
W sali głównej BWA mamy wystawę zbiorową, w sąsiednich salach Centrum Promocji Stilonu – wystawy autorskie Natalii Piontek z Sopotu i Helgi Borisch z Niemiec. Obie panie mają znaczny dorobek artystyczny, wystawy w wielu krajach i miastach świata. Prace Natalii Piontek urzekają urodą, szczególnie jej cudowne witraże. Piękna jest złocista aplikacja zatytułowana „Przed odlotem”, urzeka „Witraż inaczej”. Jedna z najlepszych prac – „Matka Boska w otoczeniu apostołów i świętych” jest własnością gorzowskiego BWA; Krystyna Kamińska, Arsenał Gorzowski Nr 10/ Plastyka, 1996 r.
 
 
 

wróć