MENU

  • 247 godzin - plakat wystawy

Wystawy

LIBAN

LIBAN

 

29.11.2014-4.01.2015 r.

 

„To, co nazywa się zbiorową pamięcią, nie jest pamiętaniem, lecz ustalaniem: to jest ważne, a to jest opowieść o tym, jak do tego doszło, wraz ze zdjęciami, które utrwalają tę opowieść w naszych umysłach. Ideologie tworzą dowodowe archiwa obrazów, Obrazów reprezentatywnych, które zawierają wspólne założenia o tym, co ważne, i wywołują przewidywalne myśli i uczucia."
Susan Sontag, Widok cudzego cierpienia, przeł. Sławomir Magala, Wyd. Karakter, Kraków 2010. (s.103-104)


Koń Zeissa – koło artystyczno-naukowe, przedstawia wystawę Liban w Galerii Sztuki Najnowszej, stworzoną przez siedmiu krakowskich artystów: Amadeusza Ferdułę, Barbarę Kosakowską, Emilię Kina, Krzysztofa Kaczmara, Patrícię Corrêa, Patrycję Maksylewicz i Szymona A. Nowaka.
Używając różnych mediów obrazowania artyści stworzyli wyobrażenie in situ, skupiając się na zagadnieniach ulotnych wspomnień i cennej historyczności Libanu.
Kamieniołom Liban służył w tej wystawie jako motyw przewodni. Od dobrze prosperującej firmy wydobywającej wapień – Liban und Ehrenpreis – założonej w 1873 roku, karnego obozu pracy w czasie nazistowskiej okupacji, planu filmowego "Listy Schindlera" Stevena Spielberga w 1993 roku, aż do obecnej formy zaanektowanej przez naturę. Oddalony od miejskiego zgiełku kamieniołom stał się sanktuarium, w którym zbiorowa pamięć kształtowana jest symultanicznie przez pierwiastek fikcji i naturę.

Wystawa posiada wspólny, eseistyczny dyskurs rozwijany jest w nielinearną narrację, wykorzystującą esencję strukturalną. Artyści wykorzystują różne sposoby obrazowania pochodzące z rozmaitych źródeł, by dzięki nim móc przybliżyć i przedstawić osobliwą aurę Libanu. Papier, kamień, światło i wyłaniający się z prześwitów obraz, wskazują na głębokie zainteresowanie świadomością obrazu jako – pamięci, wspomnień, reprezentacji i przestrzeni. Widzieć znaczy wierzyć!!! Nieruchome obrazy mogą przepełnić wyobraźnię i naszą wiarę w rzeczywistość. Obrazy do zakwestionowania, przeżycia, zaabsorbowania. Pojęcia oscylującej świadomości, pamięci i egzystencji. Obrazy nie będące prostą reprezentacją rzeczywistości, lecz własną rzeczywistością, jako integralną częścią Libanu. Liban Miejsce, Liban Człowiek, kontynuacja [jego] historii… rozpiętość życia.

Różne punkty widzenia zaprezentowane w ramach tej ekspozycji, rekonstruują Liban jako byt – istnienie. Żywy obraz możliwej pamięć.

Amadeusz Ferduła
Urodzony 20 czerwca 1991 roku, student trzeciego roku na Wydziale Intermediów, Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Większość życia spędził w Zakopanem, gdzie
w latach 2004-2010 studiował Edukację Artystyczną w Ogólnokształcącej Szkole Sztuk Plastycznych. Miejsce to dało początek późniejszym zainteresowaniom fotografią, wideo oraz animacją.

 

Barbara Kosakowska
Urodzona 30 marca 1992 r. w Krakowie. Studentka Wydziału Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W swoich pracach odwołuje się do tematów z zakresu biologii
i patologii. Nie są jej obce motywy sakralne, ludowe i społeczno ­ obyczajowe.
Jej prace prezentowane były na wystawach zbiorowych na terenie Polski i Słowacji,
a także w publikacjach internetowych i drukowanych, np. „Prowincja”, „30 under 30 Women Photographers” kalendarz Muzeum Erotyzmu. Aktywnie działa w ramach struktur akademickich jak i poza nimi.

 

Emilia Kina
Urodzona w 1990 r. w Krakowie. Absolwentka Państwowego Liceum Plastycznego
w Krakowie. Obecnie studentka V roku na Wydziale Malarstwa w pracowni Prof. Adama Brinckena w Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki.
Zajmuje się malarstwem i fotografią. W swoich pracach łączy doświadczenia zdobyte podczas pracy w obu tych dziedzinach, wzajemnie je dopełniając.

 

Krzysztof Kaczmar
Artysta intermedialny urodzony w 1989 roku w Bielsku-Białej. Student Wydziału Intermediów na Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Obecnie jego praca opiera się na kontemplacji elementów różnorodnych przestrzeni. Łącząc ze sobą ich cechy oraz transponując treści, formułuje z nich nowe, specyficzne komunikaty. Rozwija koncepcję "środowiska performatywnego" – zdarzenia intermedialnego, przetwarzanego w czasie rzeczywistym, w konkretnym kontekście – którego specyfika kreowana jest nie tylko przez artystę, ale również przez jego odbiorców.
Stypendysta Miasta Bielska-Białej w dziedzinie kultury i sztuki. Swoją twórczość prezentował na festiwalach, w galeriach, przestrzeniach publicznych w Niemczech, Anglii, Polsce i Portugalii, m.in.: Fábrica Braço de Prata w Lizbonie, Grimmuseum w Berlinie, Instytucie Cervantesa w Warszawie, Bunkrze Sztuki w Krakowie.

 

Patrícia Corrêa
Urodzona w 1978 r., w Portugalii. Jest artystką, nauczycielką i badaczem sztuki współczesnej. Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie. Studiowała fotografię w Creative University IADE w 2002r., ukończyła Historię Sztuki na Wydziale Beletrystyki Uniwersytetu Lizbońskiego w 2007r., naukę kontynuowała w tym samym polu ze specjalizacją w zakresie sztuki współczesnej na Wydziale Beletrystyki Uniwersytetu Lizbońskiego w 2009 r.
W swojej pracy artystycznej posługuje się medium performance, fotografii, wideo oraz instalacji, zgłębiając delikatną istotę czasu na podstawie wspomnień i eksceptów własnego życia - metafor nieuchwytności i trwania.
Patrícia stworzyła wystawy i działania performance w przestrzeniach publicznych, galeriach festiwalach i muzeach m. in. w Grimmuseum (Berlin, Niemcy), City Museum of Lisbon (Portugalia), VI Biennale Kultury i Sztuki Sao Tome (Sao Tome i Principe), Festiwalu BU - Performing Arts (Bangkok, Tajlandia ), CWS Galeria (Toruń), Festiwalu Performance WARVIE 2013 (Warszawa), Festiwalu Performance - CIPAF (Nikozja, Cypr) oraz na
3. Bielski Festiwal Sztuk Wizualnych (Bielsko-Biała).

 

Patrycja Maksylewicz
Urodzona w 1985 roku w Brzesku. W swojej pracy twórczej wykorzystuje: wideo,
fotografię, rysunek oraz tworzy połączenia sztuki z nowymi technologiami. Jej zainteresowania artystyczne skupiają się na sztuce związanej z interakcją człowiek-robot. Podejmuje również tematykę związaną z przestrzenią i jej atrybutami. Uczestniczka warsztatów i programów międzynarodowych i krajowych. Obecnie mieszka i pracuje
w Krakowie.

 

Szymon Andrzej Nowak
Urodzony w Rzeszowie w 1984 r. Pracuje na stanowisku asystenta w Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w Pracowni Fotografii. Studiował Nove Media na Technickiej Univerzitie
v Košiciach na Słowacji, oraz Intermedia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
W swojej pracy artystycznej posługuje się różnymi mediami m. in. fotografią, video, video instalacją, instalacją interaktywną, animacją. Brał udział w wielu festiwalach oraz wielu wystawach w kraju i zagranicą. Mieszka i pracuje w Krakowie.
 


Barbara Kosakowska

Patri?cia Corre?a

Emilia Kina

Szymon A. Nowak

Amadeusz Ferduła

Krzysztof Kaczmar

Patrycja Maksylewicz

wróć