MENU

Wystawy

Anna Tyczyńska

Galeria Sztuki Najnowszej

Miejski Ośrodek Sztuki zapraszają na wystawę

 

Anna Tyczyńska

„Martwym wzrokiem spoglądam w ciemność”

 

wystawa czynna do 22.04.2012

 

Osią prac pokazywanych na wystawie w Galerii Sztuki Najnowszej w Gorzowie, jest problem zobaczenia siebie i fałszywego, odbitego wizerunku. Wizerunku rozbitego i zdeformowanego.
Problem własnej tożsamości i samoidentyfikacji.
Od pewnego czasu pracuję nad projektem nazwanym roboczo „zatrute lustro”, którego jednym z elementów jest lustro rtęciowe wykorzystywane i wytwarzane do lat 40tych XIX wieku. W składzie masy lustrzanej są metale ciężkie (cyna, bizmut, ołów oraz rtęć) o dużej szkodliwości dla zdrowia. Szczególną trucizną jest rtęć, która w przeciwieństwie do pozostałych metali, nie wchodzi w interakcję z organizmem człowieka poprzez bezpośredni kontakt, ale poprzez opary, które wdychane, przenikają poprzez płuca, układ krwionośny do mózgu. Lustro rtęciowe, „zatrute lustro” jest więc lustrem, z którym kontakt może być niebezpieczny dla zdrowia. Jest też metaforą, bo zatrute lustro, to lustro którego odbicie jest fałszywe, którego obraz jest trucizną…
Lustro z założenia daje obraz nieprawdziwy, bo odwrócony. Wiele luster, wskutek błędów, czy wadliwej technologii daje zdeformowane odbicie, wydłużając lub poszerzając obraz. Można więc powiedzieć, że nie znamy swojego obrazu, a jedynie dostrzegamy własny pozorny wizerunek, złudzenie samych siebie. Widzimy to czego nie ma, konstruując obraz własnego „ja” z fałszywych przesłanek.
Problemem zobaczenia, rozpoznania siebie zajmowało się wielu psychologów, między innymi Joseph Luft i Harry Ingham, tworząc model pól (okna johari) obrazujących sposób percepcji rzeczywistości danej osoby oraz postrzeganie jej przez innych. Okna johari unaoczniają  istnienie obszarów wiedzy na własny temat, których nie jesteśmy świadomi,
ale które mogą, choć nie muszą być dostrzegane przez innych. Można więc powiedzieć, że nasz własny obraz jest nieprzenikniony, niepełny, jest obrazem wybrakowanym, wypaczającym rzeczywistość.
Problem fałszywego obrazu można również rozważać w kontekście fotografii i jej wiarygodności. Jak pisze Malraux – „fotografia to nie identyczność, ale podobieństwo nie do odparcia” i w tym tkwi niebezpieczeństwo, i toksyczność obrazu fotograficznego, w którym staramy się przeglądać, i poprzez który oglądamy rzeczywistość.
Wystawa „Martwym wzrokiem spoglądam w ciemność” podzielona została na cztery części wpisując się w istniejący plan galerii.
Są to cztery pokoje, cztery pola (okna), które zatytułowałam: „Merkuriusz”, „Alchemia”, „Acedia” oraz „Pustka” (ślepe pole). W luźny sposób odnoszą się do przedstawianej powyżej koncepcji psychologicznej, nazywając jednocześnie prace konstruujące przygotowywany przeze mnie pokaz.
Anna Tyczyńska

 

 

Anna Tyczyńska

Prace w zakresie instalacji, sztuki obiektu, fotografii i rysunku.
Profesor nadzwyczajny UA w Poznaniu (II Pracownia Rysunku na WEA).
Kuratorka wystaw.
Mieszka i pracuje w Poznaniu.

ur. w Warszawie
1985 / 1990 - studia w ASP w Poznaniu
1990 - dyplom w zakresie malarstwa i rysunku
od 1991 - pracuje w ASP w Poznaniu, na Wydziale Edukacji Artystycznej  
2002/2007 - współprowadząca Galerię ON w Poznaniu

Brała udział w 24 wystawach indywidualnych oraz w blisko 60 wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą.

 

wybrane wystawy indywidualne:
2005 Dolores Galeria Działań, Warszawa
Bezsenność Galeria Amfilada, Szczecin                 
2008 Confessions (razem z Susanne Krell), MBWA Leszno (katalog)                                        

2009 Cienka niebieska linia, BGSW, Ustka
Melancholia, Galeria Wozownia, Toruń (katalog)

 

wybrane wystawy zbiorowe:     
2006 Miłość i Demokracja, CSW Łaźnia, Gdańsk
Inbeetwen, Galeria Woo-rim, Seul, Korea Pd.
Heroiny,   MBWA Leszno

Scharf! (Confessions), Muzeum Sztuki i Rzemiosł Artystycznych, Hamburg,  Niemcy    
2007 Unfolding memoirs, New Gallery, Jerozolima, Izrael (katalog)
Phenomena AEM, Foro Artistico, Hanover, Niemcy
MONA. Kolekcja Sztuki AEM, Poznań
2008 Powstanie Sztuki, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”, Radom
2009 Zapomniane pokoje, Galeria U Jezuitów, Poznań
Erased Walls, Contemporary Art in Central and Eastern Europe, Freies Museum,    Berlin, Niemcy                 
2010 POZ WRO/ ROZ-POZNANIE MIEJSCA, Muzeum Architektury, ASP we Wrocławiu,   Wrocław
Spores (Kolekcja Regionalna Sztuki Współczesnej w Szczecinie), budynek Oxygen, Szczecin

nagrody, stypendia, wyróżnienia:
1989, 1991, 1997, 2001 stypendium Ministra Kultury i Sztuki
1990 stypendium im. Marii Dokowicz
1989 stypendium Miasta Poznania dla Młodych Twórców
1999 Medal Młodej Sztuki (Głos Wielkopolski)
2010 Medal Komisji Edukacji Narodowej

 

więcej o artystce: http://www.tyczynska.free.art.pl/


Coma, 2006

Bywa różnie, kadry z filmu, 2011

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

Cienka niebieska linia, 2009

Melancholia, galeria wozownia, 2009

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

Zapomniane pokoje, kadry z filmu, 2009

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

fot. Agnieszka Kowalska

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

wróć